img_0873 img_119514702328_1751959728400567_4580675922551321490_n

 

CrossFit Uphold Dongen is nog maar een paar maanden open, en velen van jullie zijn net begonnen aan het zogeheten CrossFit avontuur. Iedereen heeft zo zijn eigen reden(en) waarom ze de eerste stap in een Box hebben gezet. Voor mij persoonlijk was dat omdat ik mentaal toe was aan een manier van bewegen, die mij weer kon boeien nadat ik een paar jaar geleden de diagnose baarmoederhalskanker kreeg, en na het overwinnen daarvan nergens zin meer in had. Iets dat voor een sport minded persoon als ik zelf heel onnatuurlijk was. Na een schop onder mijn reet van Kjell, ben ik dan ook een lesje gaan volgen bij de plek die ons leven op vele vlakken zou raken en in positieve zin heeft veranderd. Nooit had ik gedacht een sport te vinden die mij zoveel genoegdoening zou geven, en als bijkomend voordeel ook nog is een fit lichaam, en dat is nooit verkeerd natuurlijk, ook al heb ik al verkering met een knappe atletische man en heb ik 2 prachtige kinderen. Na die eerste week CrossFit wist ik direct dat ik hier nooit meer mee wilde stoppen, en de dagen dat ik niet ben geweest, zijn op 1 hand te tellen. Ik ben mijn hele leven al actief geweest op sport gebied, en dacht dat ik dat varkentje dat CrossFit heette wel even kon wassen, maar niets bleek minder waar. CrossFit is zo divers en technisch en vraagt dingen van je lichaam waarvan ik niet wist dat ie dat kon. Om die reden zit ook ik na al die jaren nog steeds in een leercurve. Mijn punt op de horizon is met de jaren bijgesteld, want was het in eerste instantie om weer lekker in mijn vel te zitten, dit doel werd al snel veranderd in beter worden in weightlifting, muscle ups, butterfly pullups, etc etc, en misschien zelfs een keer op competitief vlak CrossFit beoefenen.

Ongeacht wat je reden is om te CrossFitten, stel jezelf bepaalde doelen, zodat je iets hebt om naar toe te werken. Zorg er echter wel voor dat ze realistisch zijn, want uiteraard is het leuk om als doel een ring muscle up te hebben, maar als je nog geen kipping pullup beheerst, is dit wellicht nog iets te hoog gegrepen.

Of je net komt kijken of al langere tijd besmet bent met het CrossFit virus, iedereen wordt met elke workout gemotiveerd het beste uit zichzelf te halen. Voor de een betekent dat met RX gewichten, en voor de ander met een lege bar. Niemand zal je veroordelen op het gewicht wat je gebruikt, want voor ons is eenieder gelijk. Het feit dat je er bent en bereid bent jezelf over te geven aan de voor sommigen soms nog hocus pocus van afkortingen en termen op het whiteboard, is al genoeg!

CrossFit is niet alleen een fysieke sport, maar voor een groot gedeelte ook mentaal. Er zijn dagen dat je vol enthousiasme de box binnenloopt en vervolgens compleet gedesillusioneerd naar huis toe gaat omdat het toch niet zo lekker ging. Hoe moeilijk of hoe zwaar een workout ook is, zorg ervoor dat je na afloop altijd kunt zeggen dat je alles hebt gegeven, want meer dan dat kun je niet doen. En of het nou wel of niet goed ging voor je gevoel, die fysieke en mentale prikkel heb je toch weer te pakken!

Het fijne aan CrossFit is toch wel het feit dat je gezamenlijk een workout doet, en dus geprikkeld wordt om net dat stapje harder te gaan. Wat we wel vaak zien is dat de reps, bewegingen en de techniek soms te lijden hebben onder de drang om voor elkaar te eindigen. Als je beter wilt worden, wees dan eerlijk en kritisch naar jezelf en zorg ervoor dat je niet gaat afraffelen. De score die je aan het eind van de les op het bord zet, moet er eentje zijn die onder het oog van een jurylid precies hetzelfde zou zijn.

CrossFit is een prachtige sport, ondanks alle fysieke nadelen zoals de blaren, de zweepslagen van de jump rope, de spierpijn, en de blauwe plekken. Gelukkig neemt eenieder deze voor lief, want de keerzijde van al dit leed zijn de nieuw gemaakte vriendschappen, het fittere lichaam, de verbeterde conditie, en het gevoel van thuiskomen op een plek waar iedereen je kent, je kunt groeien en je neemt zoals je bent.

Annemieke