Hoe vaak vraag je jezelf af: Eet ik wel goed en wat moet ik nu eigenlijk eten???!!!

Is dat gezond eten niet teveel gedoe want ik heb het al zo druk.

Het antwoord is: Nee hoor, het is eigenlijk heel simpel.

Zorg dat je jezelf goed voedt. Geen pakjes en zakjes maar simpele, goed vullende, makkelijk te bereiden maaltijden waar vitaminen, mineralen, eiwitten, en goede vetten in zitten.

Wacht ook niet met eten tot je echt honger hebt, want iedereen weet, wie honger heeft maakt de verkeerde keuzes (dus nooit boodschappen doen op een lege maag).

Nu hoor ik je denken “wat zijn dan de goede keuzes”?! En waar moeten die bereide maaltijden eigenlijk uit bestaan?!!

 

Bij deze een paar handige tips.

  • Kies voor zoveel mogelijk natuurlijke producten; fruit, groenten, granen, bonen, noten, ei, witte vis, kip en mager vlees.
  • Combineer je voeding op een slimme manier, bijvoorbeeld zetmeel met groente of eiwit met groente. Als je dit doet zorgt je lichaam ervoor dat hij de voedingsstoffen uit de producten optimaal kan gebruiken doordat je spijsvertering normaal verloopt. Door verkeerde combinaties wordt je spijsvertering traag en gaat het voedsel gisten en ontbinden waardoor het onbruikbaar wordt.
  • Eet het liefst fruit op een lege maag. Fruit verteert het snelst van al het voedsel en verlaat de maag in 20 tot 30min, als je fruit combineert met voedsel dat meer tijd nodig heeft om te verteren zal het gaan gisten in de maag, je kan fruit wel combineren met rauwe groente in bv een smoothie. Let op meloen nooit combineren!
  • Zorg voor voldoende eiwitten (dus neem na je training bijvoorbeeld een eiwitshake van orangefit).
  • Maak smoothies met fruit en groente, deze zijn erg vullend en zo krijg je ook al je voedingsstoffen en vezels binnen.
  • Eet van licht naar zwaar (dus eerst je groente en daarna je vlees, zo verteert je lichaam de voeding beter).
  • Zorg er te allen tijde voor dat je voldoende water drinkt (dit zorgt ervoor dat afvalstoffen je lichaam snel verlaten).
  • Koop geen producten waar meer dan 5 ingrediënten in zitten en koop het liefst zoveel mogelijk producten zonder etiket, dus wat de natuur je te bieden heeft.
  • Eet net voor je training iets lichts verteerbaar.(b.v een banaan of een notenreep).
  • Om tijd te besparen kun je ervoor zorgen dat je aan mealpreppen doet, zodat alles klaar staat en je ook niet in de verleiding komt om te gaan snaaien.
  • Tot slot: af en toe een cheat meal moet zeker kunnen!

Mocht je vragen hebben over voeding, kun je me altijd aanspreken in de box, of een persoonlijk berichtje sturen.

Melina Heilbron

Voedingsdeskundige