De afgelopen tijd hebben we geprobeerd jullie aan te sporen om ervoor te zorgen dat iedereen in de les hun scores op het whiteboard schrijft. Of het nu je zwaarste lift is of je score op de WOD, we zien het graag terug op het whiteboard. Hoewel we ons ervan bewust zijn dat niet iedereen het leuk vindt om dit te doen, zijn er redenen waarom we zouden willen dat jullie beginnen met het opschrijven van je  scores om de volgende redenen:

MOTIVATIE

De reden dat ik zo dol ben op CrossFit is te wijten aan het feit dat het niet competitief, maar wel ondersteunend en concurrerend is. Er is een vriendelijke sfeer van concurrentie in CrossFit, vriendelijk genoeg voor zelfs de minder competitieve mensen om ervan te genieten. Het is hoe CrossFit is ontstaan. Greg Glassman, de man achter het ontstaan van CrossFit realiseerde zich dat zijn klanten betere resultaten boekten wanneer ze met andere mensen trainden, omdat het hen meer zou aansporen, gemotiveerd om net iets harder te gaan dan wanneer ze zelf zouden sporten.

De vriendelijke rivaliteit kan gedurende de les zelf ontstaan, of het kan komen door te kijken naar wat anderen in andere lessen hebben bereikt. Iemand die binnenkomt voor de les van 18.00 uur, kan naar het bord kijken en kijken wat de beesten in de les van 17.00 uur hebben gedaan, en het kan hen motiveren harder te pushen wanneer ze de WOD doen.

Met slechts 30 seconden op de klok weten ze dat ze slechts 10 herhalingen achter Sabine Kemps zitten en het zal hen motiveren om de laatste paar seconden harder te pushen.

Hoewel ik me er volledig bewust van ben dat de enige persoon die je zou moeten proberen te verslaan jijzelf bent, is het altijd leuk om je CrossFit rivaal te verslaan;).

VIER JE SUCCES

Je moet trots zijn op wat je in de klas hebt gedaan. Trots dat je de WOD hebt voltooid of iets meer gewicht hebt gebruikt dan vorige week.

Het kan de eerste keer zijn dat je een WOD RX hebt gedaan, of je hebt bijvoorbeeld je eerste pull-up gedaan.

Vier dat en wees trots op de cijfers die je op het bord hebt gezet. Zelfs als je de WOD als laatste bent geëindigd, is het nog steeds een overwinning omdat je bent komen opdagen en het toch maar weer even hebt gedaan. Je had tenslotte ook op de bank kunnen gaan zitten voor de TV.

HELPT ONS OM TE PROGRAMMEREN

Nog een reden waarom we graag willen zien wat jullie aan het doen zijn, is zodat wij een idee krijgen hoe de programmering voor jullie uitpakt.

Door aan het einde van elke dag naar het whiteboard te kijken, krijgen wij inzicht in hoe effectief de programmering voor jullie allemaal is en kunnen we gebieden markeren die mogelijk wat meer aandacht vereisen.

Als wij bijvoorbeeld een WOD programmeren die 10 minuten zou moeten duren en we zien dat het grootste deel van de box er 15 minuten over doet, kunnen we beginnen na te denken over het aanpassen van de focus van jullie training om zodoende de werkcapaciteit te verbeteren.

NADELEN VAN HET WHITEBOARD

Hierboven heb ik enkele redenen genoemd waarom je je scores op het bord zou moeten schrijven, en zoals ik heb gezegd, begrijp ik waarom sommigen dat niet leuk vinden. Het kan angst, verlegenheid en twijfel veroorzaken. Maar vergeet de bovenstaande punten niet, probeer de positieve kanten ervan te zien en zodoende jullie manier van denken te veranderen. Wees blij met je prestaties en denk er niet negatief over. Gebruik de resultaten op het whiteboard om je te motiveren en om jouw doelen te bereiken.

DOEN DUS

Dus de volgende keer dat je in de box bent, en je je training hebt voltooid. Denk dan is aan de persoon die jouw score ziet en die concurreert met jou. Ze doen het niet om jou te verslaan, ze doen het om zichzelf beter te maken, en jij helpt daarmee. Als je merkt dat je een slecht gevoel hebt over het feit dat iemand sneller is of  meer reps heeft dan jij, probeer jezelf er dan aan te herinneren dat dat gewoon je ego is dat praat, en dat dat iemand anders niets kan schelen.

Annemieke